leifsjoqvist

2017-06-02
13:52:00

Diskurser
Jag tänker på hur det pratades när jag växte upp.
Min föräldrar hade ju sina rötter i den värmländska
landsbygden och flyttade till Göteborg där man i
huvudsak umgicks med arbetarklass. När de prat-
ade och jag som ung pojk lyssnade hörde jag följ-
ande:
Bildresultat för lektyr 1979
-Man gillade inte makt oavsett var den fanns
-Man gillade inte skatter utan tyckte de var för höga
-Man begrep överhuvudtaget inte tanken om svartjobb.
 I synnerhet på landet var det en självklarhet att man ut-
 förde jobb för varandra utan att pengar var inblandade
-Man gillade inte allt utanför heteronormen
-Man gillade sprit och tyckte den generellt var för dyr
-Man gillade schlager och dansband och avskydde allt
 utanför det
-Kultur var för snobbar
-Man gillade inte utlänningar och inte heller vita sådana
 som finnar. Zigenare var värst.
-Man ogillade alla former av bidrag om man bortser från
 barnbidraget. Människor skulle göra rätt för sig.
-Porr var kul
Bildresultat för lektyr 1979
De märkligaste uppfattningen var den om kvinnor. I bägge
lägren, staden och i synnerhet på landet, fanns massor av
starka kvinnor när jag växte upp. Men de tyckte gemensamt
att de som tog strid för kvinnans rätt var hoppetossor.
Och nästan alla var socialdemokrater.
Detta var alltså från mitten av 60-talet över 70-talet.
När man pratar om denna tid som vänstervågstid bör man göra
vissa distinktioner.
Bildresultat för 70-talet
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: