leifsjoqvist

2017-06-19
13:38:37

Fördomar och förbiseenden
När jag var uppe i Örebro nu i helgen och spelade cup med
mina 15-åringar så fick jag en fråga på lördagen när vi skulle
spela nästa match. Jag svarade att den var i Vivalla. Mina spe-
lare började himla med ögonen och någon sa att det var livsfar-
ligt där, att alla svenska terrorister bodde där.
Jag sa då att 2011 ansågs vårat eget Backa, av Expressen, vara
Sveriges farligaste område. Flera började skratta och trodde att
jag skämtade. jag påminde dem om en träning vi hade för tre
år sedan en vanlig fredag eftermiddag  och det hördes knallar.
Då sköts två unga män utanför ett garage ca 200 meter från plan-
en räknat. Grabbarna tyckte ändå att det inte var så farligt. Det
skapas massa bilder om farliga områden och detta är i sig stig-
matiserande. Dels spiller det över på alla som råkar bo i de utsatta
områdena och dels blir hudfärgen i sig ett tecken som säger att
någon kan vara farlig.
Det finns så många markörer som bara ger guilt by association.
När vi pratar om gängkriminalitet så drabbar den oerhört sällan
tredje man. Det är unga män som skjuter unga män. Vidare så
är de flesta som är rädda för våldet de som aldrig är i närheten
av det. Den rädslan bygger bara på vad man tagit in via media
och sociala medier och har föga eller inget med en verklighet att
göra.  För gemene man gäller att rädslan för våldet inte på långa
vägar står i proportion till hur stor risk det är att drabbas av den.
Fortfarande är det så att man borde vara med rädd för bilar, kyck-
lingben och vatten än för att komma i vägen för en förlupen kulla.
När jag idag gick inne på Netto såg ju hur en familj gick och hand-
lade. En mamma med sin dotter och tre söner.  Dottern hunsades
inte bara av sin mor att springa och hämta saker utan också av sina
bröder vilka bara sprang i vägen för flickan. Den ena pojken sprang
genom butiken för att hämta sin syster som fick komma tillbaka för
att lyfta i varor för sin mor. Det verkade inte finnas i deras tankevärld
att pojkjäveln själv kunde ha hjälpt till.
Dessa kvinnofientliga strukturer finns i många invandrarfamiljer. Det
är i huvudsak ett stort problem för flickor  som tvingas in i en patriar-
kal struktur där de inte har samma rättigheter som pojkar. De är också
ett problem att vi får pojkar som uppfostras till att bli kvinnoförtryckare.
Det kan ju inte vara svårt för kvinnorörelsen att se detta. Även margi-
nalsierade grupper etablerar förtyckande strukturer. Om man är i en
marginaliserad grupp ursäktar inte det förtyck av andra.
Frågan fanns ju för arbetarrörelsen i början av förra seklet. Många i
arbetarklassen höll sig till sin plats som underklass och köpte över-
hetens struktur. Rörelsen gullade ju inte med de värderingarna utan
tog strid mot dem i de egen leden. Bojor skall sprängas för att alla
människor skall ernå frihet, och då menar jag alla, och jag menar att
det borde vara en självklarhet att flickor inte skall tvingas in i gamla
unkna strukturer där deras stora roll är att serva mannen.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: