leifsjoqvist

2017-05-20
23:57:11

Ett politiskt mord
Den 27-årige mannen som mördades i Lövgärdet kan
karaktäriseras som ett politiskt mord. Mannen drev på
för att tjejer skulle få spela fotboll och i vissa familjer och
släkter är detta inget tjejer skall hålla på med.
Som hans bror sa i en intervju i AB kunde de båda irriter-
as på hur tjejer inte fick samma möjligheter som killar att
exempelvis spela fotboll. Tjejer skall efter skolan förbered-
as för giftermål. Så har det varit i generationer i många
släkter och det är en struktur som är svår att bryta. Men
likväl är det en struktur som måste problematiseras och
brytas. det kan inte råda en relativiserande kultursyn där
det anses vara i sin ordning att tjejer förtrycks.
Under gårdagen satt jag på mitt kontor och hörde några
killar stå utanför och prata om att snitcha. De menade att
det inte finns några fall där det är i sin ordning att lämna
information för att en förbrytare skall åka fast.
Jag gick ut och frågade killen som pratade mest om han
skulle vara tyst även om det var hans bror eller syster som
sköts till döds.
Han blev upprörd om att jag nämnde hans bror och syster.
Till slut kunde han komma till slutsatsen att han inte skulle
snitcha för polisen utan han skulle hämnas detta själv.
Det var den rätta vägen enligt honom.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: