leifsjoqvist

2017-11-05
23:46:27

inte min upplevelse
I senaste avsnittet av Babel tar man upp Barndom av Jan
Myrdal. I varje avsnitt tar de upp böcker som förändrade
världen eller åtminstone skakar om densamma.
Några personer får berätta om hur boken slog ned som en 
bomb då den var ett nidporträtt av Gunnar och Alva Myrdal.
De var ikoner och sågs som synonyma med folkhemmets go-
da sidor.
Bildresultat för barndom myrdal
När boken kom såg jag det närmast precis tvärsom. Under 70-
talet hade jag läst det mesta som Myrdal skrivit och då i synner-
het Skriftställningarna och resaskildringarna. Mycket av det som
mitt politiska jag var det som Myrdal skrivit. Jag tror att många
som jag gärna citerade Myrdals ord om att "gå till läggen" men
inte särsklit många gånger läste honom källkritiskt.
När Barndom kom tyckte jag den var närmast tråkig.
Jag ansåg Myrdal blivit privatiserad och gått i samma fälla som
han själv kritiserat så många att göra, nu var det tiden för att bli
"fin" och hyllad.
Bildresultat för myrdal den onödiga samtiden
I ett perspektiv tycker jag att det mer handlade om att jag själv bör-
jade att mogna och gjorde ett intellektuellt fadersuppror.
Men likt den vänster som började gå under så påverkades också
Myrdal. Han såg Sovjet som det stora hotet och hittade allierade
bland den som likt han själv ville avslöja den stora vänsterkonspira-
tionen som kallades för "mediavänster". Det var några år innan Ny
Demokrati men de politiska vindarna svängde rejält på 80-talet och
jag såg Myrdal som en del i den stora svängningen.
Bildresultat för jan myrdal
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: