leifsjoqvist

2017-11-05
23:29:40

Sluta röka
Jag ser på intervjun med Lee Child i Skavlan och lyssnar
uppmärksamt när han pratar om rökning. Child har alltid 
rökt och har inga planer på att sluta. Han sa att han hellre
levde tio år kortare och har roligt än motsatsen vilket det
skulle bli om han slutade att röka.
Jag har tänkt ungefär detsamma. Rökningen var ritualer
som gav tillfredsställelse. Jag har heller aldrig haft några
fysiska problem av rökning. I hela mitt liv har jag rört mig.
Jag cyklar varje dag och simmar några gånger i veckan
(under sommaren i princip varje dag) och jag har lite hant-
lar och handklämmor som jag lyfter och klämmer på och 
med mest varje dag.
Så för några månader sedan fick jag hosta och på nätterna
när jag skulle somna in fick jag andnöd. 
Det var inte trevligt.
Så jag fick göra ett val.
För åtta veckor sedan slutade jag röka efter 45 års rökande.
Bara några dagar senare försvann både hosta och andnöd.
Jag förstår nu att jag inte kommer att röka mer. Igår drack jag
sprit och öl för första gången sedan jag slutade röka. Redan
innan förstod jag att det inte skulle gå att låta bli att röka. 
Första ciggen smakade inte bra. Det var inte den kick jag hade
hoppats på. Efter bara några bloss fimpade jag. Några timmar
senare gjorde jag ett nytt försök men med samma resultat.
Idag funderar jag över detta. Någonstans hade jag hoppats att
det skulle vara lika gott att röka som jag hade tänkt det. När det
nu inte var det försvann hoppet om de goda stunderna med cigg-
en för alltid. Jag sitter här nu med blandade känslor. Jag kommer
inte att röka mer i mitt liv och inte för att det skulle skada min hälsa
utan för att det inte smakade gott längre. Lite sorg känner jag, som
att förlora en nära vän, men samtidigt lite nöjd över att slippa de värs-
ta konsekvenserna av vad det innebär att röka.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: