leifsjoqvist

2017-09-29
01:12:28

den bästa boken
Jag blev intervjuad av en journalistelev igår. Hon frågade vad jag
gjorde när jag inte håller på med fotboll och jag svarade att jag läs-
er mycket. Honfrågade då direkt vilken  bok som är den bästa jag
läst  Jag svarade direkt det som först dök upp i mitt huvud.
Martin Andersen-Nexö och Pelle Erövraren.
Boken blev känd igen när den filmatiserades av Billie August med
Max von Sydow i en fantastisk roll som Pelles far.
Bildresultat för pelle erövraren 1-4
Men även om filmen är bra är romanen något helt annat. Filmen hand-
lar enbart om den första delen av fyra. Några år senare gav Nexö ut en
fortsättning på två volymer som hette Morten Röde.
Böckerna handlar om hur Pelle med sin far emigrerar till Bornholm från
det fattiga Sverige, bara de med lite pengar kunde emigrera till Amerika,
de utan gick ett sämre öde till mötes i fr a Tyskland, och tar drängtjänst
på en dansk bondgård.
Pelle och hans far är andra klassens medborgare som ofta är fallet med
immigranter vilket inte minst vår tid visar inte minst i vårat eget land.
Bildresultat för pelle erövraren 1-4
Men som sagt det är en utvecklingsroman och när Pelle blir lite äldre
lämnar han sin far och blir lärling i Köpenhamn och tar del av samhällets
utsugning och orättvisor. Här har vi ånyo en koppling till vår egen tid. Där
Pelle och hans kamrater med tydlighet ser ett samhälle med stora orättvisor
och ojämlikhet tar de kamp. De organiserar sig och tar kamp. De bildar fack-
förening och parti. Under år bedriver de kamp utanför maktens boningar till
de en dag kommer in i desamma.
Man kan lära av detta. Det är de vackra orden eller de många mötens som
förändrar verkligheten det är den organiserade  kampen som gör det. Först
när det etablerade samhället ser att de inte kan mota olle i grind släpper de
taget. Man får inget, man får tvinga sig till det.
Bildresultat för pelle erövraren 1-4
I fortsätttningsvolymerna Morten Röde handlar det om hur Pelle som blivit
sossepamp nu får ta en annan kamp mot sin gamle vapendragare Morten.
Det handlar om kampen mellan reformism och revolution.
Socialdemokrati och kommunism.
De fyra volymerna om Pelle är stor litteratur och som sådan tidlös. Roman-
erna om Morten  blir idag en aning för mycket plakat för att det skall hålla
över tid även om de som tidsdokument är intressanta.
Bildresultat för martin andersen nexö morten röde
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: