leifsjoqvist

2019-10-12
09:37:10

Den dubbla döden
När jag som ung upptäckte det skrivna ordet fick jag en
samling husgudar som i mycket styrde vad jag skulle
tycka och tänka. Dagens motto "Tänk själv" är ju bara
trams. Man tänker ju utifrån den kunskap man tar till
sig. Det kommer ju inte bara av sig självt innen i våra
hjärnor.
Visa källbilden
Mina förebilder var först Jan Myrdal. Under några år
fanns ju inte en mening som jag inte samtyckte med
och spred vidare. När sedan mot slutet av 70-talet och
början på 80-talet den väsnter jag tillhörde började att
krackelera dör två namn upp Anders Ehnmark och Sven
Lindqvist. 
Visa källbilden
De blev mer samtalspartners än Myrdals predikande (pra-
tet om att gå till läggen kändes mer som kuliss) . Ehnmarks
fyra böcker om frihet och demokrati är bland det bästa som
skrivits och serien började med Arvsskifte.
Utrota varenda jävel var ju en befrielse när den kom som en
brandfackla i ett mörkt rum.
Bägge dessa herrar har ju varit en garant för det goda samtalet
och de stora värderingarna. En slags livboj för en vänster.
Nu är båda döda och jag måste hitta nya livbojor.
Visa källbilden
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: