leifsjoqvist

2006-04-22
00:53:09

Old boy
Chan-wook Park har gjort ett mästerverk.
"Old boy" är bland det bästa jag sett.
Det är liksom "In the mood for love" eller "2046"
FILM!

Det är inte filmad litteratur där man slentrianmässigt
skall säga att boken var bättre.
Det är inte heller filmad teater.
Det är film.
Det är en egen kategori.

Det är fantastisk historia om grymhet
och om hämnd.
Man kan milt sagt säga att hämnden blir till
en helt egen konstart i konstarten.

Samtidigt vet jag inte om allt är en chimär.

Det handlar också om våra olika sidor,
och vår förmåga att styra dessa.

Till den eggande handlingen finns ett eget
bildspråk.
Skådespeleriet är allt annat än klassiskt.

Det känns som om jag sett något nytt.
Old boy är en film jag kommer att gå och
tänka på länge.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: