leifsjoqvist

2006-05-16
00:04:55

Lex Sara
Lex Sara innebär att om jag ser eller känner till
att någon far illa inom äldre- eller handikappomsorgen
skall jag anmäla detta till mina chefer.

I min ryggmärg smärtar det och jag vill vråla "angiveri"!!!!!!!!!!

Jag har dock anmält några genom åren inom psykiatrin.
Det var män som slog gamla och försvarslösa och anledningen
till att jag anmälde dem var att alternativet var att slå ihjäl
dem och det var de inte värda.

En man har jag dock fysiskt misshandlat för att han betedde sig
som ett svin. Han arbetade på intaget på ett psykiatriskt sjukhus.
Han slutade efter den incidenten och började att arbeta inom
rättspsyk. Där blev de intagna så förbannade på honom att  de såg
till att 4 interner blev inlåsta i köket tillsammans med honom.
Han fick spö.
Han slutade inom rättspyk och fick arbete inom den öppna
psykiatrin och där försvinner mitt vetande om honom.

Män som misshandlar fysiskt är ingen svår grupp att komma åt.
Det finns märken och det är lätt att definiera.
Ett slag mot kroppen är ett slag mot kroppen.

Det blir värre när vi kommer till psykisk misshandel.
Manipulation är inte helt lätt att se och ännu svårare
att leda i bevis.
Ännu värre blir det med människor med svåra inre problem
och som löser sin ångest genom att projicera den på omgiv-
ningen.
Detta är ju ofta inte ens medvetet.
Förövaren vet inte vad hon/han gör.

Jag jobbar med en kvinna som triggar hela arbetsplatsen
när hon kommer.
Klienterna blir tossiga.
De slänger ut fönster, bråkar med varandra , och stämningen på
arbetsplatsen blir kaotisk.
Kvinnan i fråga projicerar sin ångest på klienterna.
Men hon begriper det inte själv.

Hon är alls ingen ond kvinna.
Tvärtom.
Hon vill gott.
Hon tror att hon gör gott.
Det innebär att försöker man föra  på tal vad det
är som sker blir hon förtvivlad och börjar att gråta.
I nästa läge slår hon vilt tillbaka och kan börja yla
om för sena ankomster år tidigare och annat mer
graverande.

Få är snövita.
Vilket innebär att man tiger.

Men, skulle man anmäla, hur skulle det låta?
Jag har försökt att formulera en akt men det faller
ihop.
Någon som ville henne direkt illa skulle med samma ord
kunna dikta ihop en historia.
Det finns  ju inga fysiska bevis.

Detta händer ju också.
Syndabockar finns på arbetsplatser.

Så hur kan man veta?
Hur skall man göra?




Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: