leifsjoqvist

2007-01-11
00:19:01

Den helt vardagliga rasismen
Min dotter är sexton år.
Idag hade hon fått i hemuppgift från skolan
att skriva ett utkast om bötning.
Jag läste det hon skrivt med stigande irritation
och en smula förvåning.

När jag läst igenom sa jag att det var väl
skrivet men att jag tyckte innehållet var en
aning rasistiskt.



Min dotter påpekade då att det tyckte hon också,
men att hon inget vågat säga till läraren som
hade givit uppgiften.

De skulle alltså skriva om bötning.
Läraren hade visat en bild på en fräck invandrarkille
med utslagna armar och guldkedjor. Bredvid hade hon
visat en bild på en liten klen ljushyad kille bärande en
liten löjlig ryggsäck.



Kan det bli mer fördomsfullt?
Läraren hade försvarat sig inför en kritisk elev med att
hon minsann läst om bötning i GP.
Åter kommer Lerneby upp!

Enligt lärarens perspektiv bötar invandrarkillar för att
bli lika fräcka som de vuxna invandrarna i de kriminella
ligorna. De bötar svenska mesar.

Något säger mig att de borde böta korkade dumma jävla
lärare istället, eller avskeda dylika lärare och låta dem röja
sly någonstans långt borta från vetgiriga barn.

Rent upplysningsvis är det ju så att om man frågar ungar själva
så har ju tendensen att anmäla blivit alttmer utbredd.
De som bötas är ju i huvudsak smågangsters som bötas av
större gangsters.
Så har det dessutom sett ut de senaste århundradena.

Jag blir mer negativt inställd till skolan för varje år som går.
För två år sedan trodde jag att botten var nådd.
Jag var assistent på Streteredskolan
En dag visade samhällsläraren en film om könsstympning-
temat var islam.

Idag visade min dotter att det inte var en enskild
isolerad företeelse.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: