leifsjoqvist

2007-07-14
02:12:23

Nyspråk
Med stigande ålder får jag lära mig att
ord och sammanhang har en tendens
att ändra sig.

I min ungdoms 70-tal var  ordet radikal
närmast synonym med att vara vänster
och vara mot det bestående-antiauktoritär.

Idag används radikal nästan alltid för att
definiera högerextremism och för att ge
auktoritära anhängare av klasssamhället
en klassifikation.

Dock har jag aldrig varit så förbluffad över
nyspråk som när Migrationsverket slår till.
I  Orwells 1984 är ju Krig synonymt för Fred.
Men det är en berättelse och en parodi på
vår tids totalitära tänkande.
I Kafkas  Processen  begriper ju inte huvud-
personen vad han är anklagad för. Ingen myn-
dighetsperson kan heller förklara för honom.

Nu påstår alltså Migrationsverket att det inte är
krig i Irak!

Hur är det möjligt?

Bush strider mot sin kongress för att få fortsatta
medel till Irak. Han hävdar ju med bestämdhet
att USA kan vinna kriget.

När kritiken kommer mot Migrationsverket så blir
det ännu värre. Då menar någon att man kan skicka
till vissa delar av Irak där det inte är krig.
Med den definitionen kan ju Migrationsverket skicka
tillbaka alla flyktingar i Sverige.

I vilket land finns en konflikt som täcker 100% av
landet?

Afghanistan?
Somalia?
Libanon?

Svaret måste alltså bli att Migrationsverket med den
nya tolkningen kan avslå alla ansökningar om asyl i
landet Sverige.
Man kommer också att kunna skicka hem alla som är
här för att få skydd mot krig i sina hemländer.

Inte ens Nationaldemokraterna skulle påstå något liknande!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: