leifsjoqvist

2007-05-30
23:14:45

Kaj Pollak- trams och flams.
För några år sedan var jag på en föreläsning av och
med Kaj Pollak. Pollak satt och pratade om ingenting
i tre timmar och för det fick han 50000-100000kr.
Det var inte lika skituselt som Mark Levengood men
det fick mig ändå att undra: vad är det grabbarna förmedlar?

Pollaks drivande tes är att du kan inte förändra andra.
Du kan bara förändra dig själv.
Detta sa min chef på senaste personalmötet.

Så om jag vill ha en högre kunskapsnivå på min arbets-
plats tänker jag fel. Jag skall istället prata symtom, städ-
ning och förirra mig i negationer.

Om jag vänder mig mot att man pratar över huvudet på intagna.
Om jag vänder mig mot att 2-4 personal kan falla i talet på
varandra för att korrigera en intagen skall jag helt enkelt falla
in i hetsen.

När allt kommer omkring är detta en slavmentalitet som Pollack
förespråkar.
Alternativt en filosofi för konflikträdda.

Dialektiskt är det i vilket fall inte.
Alltså ingen utveckling.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: