leifsjoqvist

2008-01-28
01:15:08

E du kommunist,eller....?
För 25-30 år sedan var det vanligare
att man diskuterade politiska spörsmål.
Människan var inte uppkopplad för att
icke-kommunicera dygnet runt.

Då fick jag ofta frågan:
"E du kommunist..eller?"
Vanligtvis var det för jag propagerade för
demokrati och rättvisa, för fattiga länders
rätt att utvecklas, mot krig, för kvinnans
lika rättighter med män, för att göra facket
till en kamporganisation, mot droger...allt
var relaterat till radikalitet i allmänhet och
kommunism för de som var helt dumma i
huvudet.


Idag får jag aldrig den frågan.
Däremot får jag höra:
"E du maffia eller?"
"Du ser ut som maffia!"
"Hur många har du klippt ?"

De kriminella har fått fylla det politiska
tomrummet. Polisen representerar mak-
ten och de som är emot polisen blir hjält-
ar i gettot. Oförtjänt, men logiskt. Någon
politisk aktivitet finns inte längre i gettot.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: