leifsjoqvist

2008-01-06
12:13:17

Fiktivt våld skapar våldsmän
Sedan några decennier finns en skola som
hävdar att om man tittar på mycket våldsfilm,
lyssnar på hårdrock och spelar våldsamma
dtataspel så blir man per definition eb av des-
sa våldsmän som går ut och misshandlar el-
ler/och mördar folk.

Bevis för denna tes är obefintliga.

Våldsamma kulturer föder våldsamma människor.

Jag minns min barndom.

Grannbonden hade hand om min uppfostran under
sommaren.


Jag fick lära mig att nacka hönor med yxa. Det viktiga
var att hålla hönan så att de inte sprang utan huvud
och sölade ner.
Jag fick lära mig att slå ihjäl kattungar. Man la de små
pipande hårbollarna på vedkubben och slog med bak-
sidan av yxan mot huvudet. Döden var ljudligt omedelbar.
Min mentor förklarade att det var mer skonsamt att döda
direkt än att slänga dem i en säck och dränka dem som
var den vanligaste metoden.


(Orsaken till allt detta dödande
var att få mat på bordet eller att förhindra uppkomsten av
vildkatter som i vilket fall skulle dö svältdöd och på vägen
till denna död ställa till förtret.)

Jag fick också lära mig att röra i blodhinken efter det att
man hissat upp en gris och snittat den i halsen. Blodet
rann ner i en plåthink. Blodet var tvunget att röras så att
det inte koagulerade.

Ålarna spikade vi upp på väggen innan vi drog av skinnet.
Ålar kränger och rör sig även efter döden och kan åla
tillbaka till vattnet om man inte passar dem.

Massor av våld och död.
Jag har dock inte blivit våldsam.
Jag känner inte till någon bonde som åkt in till
tätorter och slagit ihjäl massa kvinnor.

Våldet i sig verkar inte skapa våldsmän.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: