leifsjoqvist

2009-04-07
10:37:04

Sämsta mathaket i Sverige
På Redbergsvägen ligger Yanking. Det är en av
de äldsta kinahaken i stan. Jag åt min första egna
utemåltid där 1968 som 10-åring. Jag fick bjuda
med mig en kompis, Stefan, och så åt vi en 3-rätters.

Jag åt då vårrrulle för första gången i mitt liv.
Hajfensoppa för enda gången i mitt liv.
Strimlad biff med ris som blev en följeslagare
i livet.

Då mindes jag det som intimt och med god mat.
Nu var det bar sunkigt.
Trött kärring tog emot.
Tre trötta alkisar satt därinne.
Jag åt friterade räkor i currysås.
Var fanns räkorna?
Sås....det var gele.


En kompis berättade senare att han hade hämtat
mat där förra året och att en kollega då blivit kraf-
tigt magsjuk.

Gick sedan ner till Olskrokstorget och gick in på
relativt nyöppnade Le Pain och tog två sorters kaffe
med vaniljbulle. Goda fåtöljer och gott fika.
Tittade in över gubberoparken och drömde om
tiden när hoppet att bli en vit Eusubio fortfarande
levde.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: