leifsjoqvist

2009-02-12
23:58:09

3 bra filmer

Det har blivit bra film de senaste dagerna:

1. Lars and the real girl
En feelgood film om det innersta av USA.
Jag tänker på Göran Rosenebergs bok
"Friare kan ingen vara", där han beskriver
det tudelade USA. Dels det stora och icke
nåbara staerna där all makt finns, men så
det lilla USA. De småorterna med sin direkta
demokrati och vilja att ge och dela.
I filmen har Lars en låsning. Han upplever all
fysisk kontakt faktisk smärtsam och han har
svårt att tala med folk. Så köper han en plast-
kvinna och hon blir hans övergångsobjekt. Hans
försök att nå ut till den yttre världen. Jag har svårt
att tro att en hel by skulle ställa upp som i filmen,
men det är vackert och inte för sliskigt. Om ett tag
kanske jag kommer att se den med mörkare glas-
ögon (om varför alla gillar en tyst kvinna i plast) men
nu känns det bara bra att ha sett den.

Rails&Ties
Alison Eastwood (Clintans dotter) har gjort en vacker
liten bagatell om livets hopp och förtvivlan. Dödsbudet
till kvinnan i det par som sedan länge försvunnit från
varandra väcker massor av känslor till liv. Dödens närvaro
ger livet energi.
Mannen är inblandad i en dödsolycka dagen innan hans
fru berättar om att hon skall dö.
Det kan verka som Love Story och visst finns det likheter.
Mannens uppvaknande ur den stora sömnen hade åtmin-
stone inte jag problem att identifiera mig med.


Mongol
Bodrov har gjort en film om hur Djingis Khan kom till makten.

Det är bedövande vackert och säkert filmat men ger detta ver-

kligen en ens trolig bild av hur Djingis kom till makten. De böcker
jag läst av bl a Harold Lamb och Åge Bringsvaerd ger en helt an-
nan bild. Här är det romantiserat och närmast idylliserat. Djingis
var brutal, kanske det brutalaste världen skådat. Han verkar ha
använt det brutala för att vinna makt och segrar och hans rykte
sa att han jämnade städer till marken och tog allt liv om man inte
gav upp, då lät man staden vara. Filmen lyckas inget vidare i någ-
ot annat än att det är bra gjort och det ger en stunds avkoppling,
det sistnämnda verkar ju överskugga det mesta idag.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: