leifsjoqvist

2009-03-19
20:48:04

Jag...en missbrukare
Jag har träffat, jobbat med och studerat alkohol-
och narkotikamissbrukare.
Igår  lyssnade jag till Kropp&Själ som handlade
om sexmissbrukare.
De sistnämnda påminde om matmissbrukare
enligt en forskare.
Det finns också spelmissbrukare.

Men om mitt missbruk får man aldrig läsa utan
det är ett missbruk som sopas under mattan .
(kan ju bero på att jag är ensam om det).


Mitt missbruk är alltså tidsskrifter.
Det har lett till en mycket ansträngd ekonomi och
ett kraschat förhållande.
Det har hänt att jag ställt inför ett ultimatum:
antingen väljer jag tidskrifterna eller en kvinna.
Det har alltid varit ett lätt val.

Jag vill ha Monthly review, Offside och Filosofisk
Tidskrift på dass.
Jag vill ha Clarte, Klassekampen, Axxes och Om
vid sängen.
Jag vill ha HFKS, Ord&Bild, Die Befrieung, Tvärsnitt,
Konkret, Kontrast och The Forge i vardagsrummet.


Under en tid som småbarnsförälder så prenumererade
jag till mina föräldrars adress och jag lät klienter ta pre-
numerationer som Divan(psykoanalytisk tidsksrift) eller
Pockettidningen R. När mina barn började skolan tog
jag prenumerationer i deras namn som studerande. Jag
gömde undan pengar och jag mörkade övertider och allt
för att få prenumerar och köpa ännu fler tidningar.


Idag får jag anses vara frisk.
Jag har bara ett 20-tal tidsskrifter och det går att precisera
tiden för tillfrisknandet. Det var med starten av Internet.

Kontrast var en norsk allmänvänster tidskrift
Konkret var dito tysk
Die Befrieung var maoistsk tidning
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: