leifsjoqvist

2009-05-18
23:09:06

Psykotisk musik
Alberoni skrev för över 20 år sedan om förälskelse.
Han hävdade att förälskelsen var ett psykotiskt till-
stånd och unikt då det ofta handlar om två i ungefär
samma tillstånd.

Det var och är en intressant tanke.
Han ansåg också att förälskelsen i sin akuta fas var
revolutionär då den sket i alla tabun och regler , en-
dast tillståndet räknades.

Jag känner inte så längre, eller har inte känt så på
länge, för kvinnor ( män har aldrig varit min grej).
Det finns dock en sak som fortfarande sätter eld
på mina känslor och det är musik. Jag kan hamna
i psykotiska tillstånd om jag lyssnar på viss musik.
Sitter jag då på en cykel infinner sig en total hybris
och det kan sluta illa. Antingen för mig själv eller
den som sätter stopp för mitt psykotiska lyssnande.

Just nu är det Living with war  som snurrar och då i
synnerhet Shock and awe.

Historiska psykotiska ögonblick med musik är bl a:
Humble Pie  - I dont need no doctor
UFO                - Doctor, doctor
Thin Lizzy       -Black Rose
E,L& P            - Knife edge
Genesis         - Firth of fifth
CCR                - Dont look now
Skyhooks        -Love on the radio
Jonny Cash    -I wont back down
Kebenekajse  -Resa mot okänt mål
Stranglers       - Hanging around
Warren Zevon - Roland and the headless Thompson gunner
Ebba Grön      - Staten och kapitalet

...för att ta några personliga psykostiska ögonblick
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: