leifsjoqvist

2009-11-17
23:44:08

Om att tycka utan att behöva agera

Dagligen stöter jag på dumma människor och
ignoranter. Människor som dömer utifrån en
position att de aldrig behöver ta konsekvens.
Ignoranter som min kollega som idag släppte
att han trodde det var ungdomar från Biskops-
gården( säkert en vanlig uppfattning i Torslan-
da sedan branden)som tänt eld på Torslanda-
skolan. Senare under dagen greps tre unga
från Torslanda.

Jag fick ett samtal från en gammal vän som la
information hos mig som jag inte vet vad jag
skall göra med. Troligen är någon jag vet vem
det är brottsling. Jag vet bara inte vad jag skall
göra. Jag har ju ingen egen info. Tänk om det
bara är ett illasinnat rykte. Tänk om det är sant
och hemska saker händer ,hur kommer jag att
må då. Vet inte vad jag skall göra, hur jag skall
agera om jag skall göra något.

Det sägs att vi har val.
Det är inte alltid val mellan gott och ont.
Det kan vara ett val mellan vad som skall
offras och där bägge valen skapar lidande.
Ett val i denna situation, utan lidande, finns
inte.

Vi glömmer detta i vår kultur.
Det finns massor av val där du inte har annan
chans än välja mellan ont och mindre ont eller
ett val mellan bara två onda ting.

Det finns dagar då jag förstår charmen med att
vara helt befriad från förmågan att ta emot infor-
mation.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: