leifsjoqvist

2010-04-23
22:47:11

Erotiska ord
För massor av år sedan hörde jag en människa
närmast lyriskt uttala sig om ord. Ord för deras
egen skull. Michael Gambon spelade den sjungan-
de privatdetektiven i Dennis Potters magnifika se-
rie. Jag såg varje avsnitt med andakt och kände
att detta är TV när det är som bäst.

Gambons detektiv heter självklart Philip Marlow
(Raymond Chandler)och har svår psoariasis. När
han ligger inoljad och omlindad och knappt kan
röra sig inleder han en dialog med en av sköter-
skorna som handlar om ord och deras skönhet.
Marlow har ett ord han älskar mer än något ann-
at och det är: elbow.

Jag vet inte hur mycket allvar Potter menade med
sin dyrkan av ord men jag delar denna entusiasm
och det bästa med den är att den kan inte skada
någon annan och den är absolut gratis. Mitt favorit-
ord? Det finns ett som står lite högre än andra och
det är : Cruciverba.

Jag vet inte vad det är för speciellt med detta italien.
ska ord för korsord men det ger behagliga vibration-
er i mitt inre.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: