leifsjoqvist

2010-04-07
21:43:21

Underbara Kim
Kim Jong-Ils mode, som nu sprider  
sig snabbt över världen, är något som
aldrig tidigare har inträffat i     
världshistorien".
(SVT text-tv)

Detta kan läsas i Rodung Sinmun vilket
är partitidningen i Nordkorea. Den käre
bär alltid samma kläder:
Kostymen består av blixtlåsförsedd
jacka med matchande byxor,

vanligen i beige eller i blågrått.

Jag minns när min bild av det goda Kina
och det goda Nordkorea började att krack-
elera, när den bild jag fått genom Jan Myrdal
och som jag i princip okritiskt gjort till min
egen. Det var senare jag lärde mig att tugga
innan jag svalde.

Det som väckte min undran var när jag varit
på Nordkoreas konsulat och köpt Kim Il Sungs
memoarer för en krona styck. Det var fem band
i vackra band med plastskydd.


En av banden handlade om Kim Il Sungs helt ban-
brytande( enligt förordet) arbete med juche. Juche
var och är tanken om självtillit och att bli herre över
naturen. Den ende utanför Nordkorea som har gillat
Juche var den förre diktatorn i Rumänien Ceacescu.
I vilket fall i denna bok om Juche får man följa Kim
på hans vandringar i skolor, teatrar och mycket ann-
at och vid varje besök kommer han med avgörande
råd som förändrar och förbättrar för alla inblandade.

Jag var skeptisk redan där men det som fick mig att
riktigt haja till var när Kim kom till landslaget i pingis
och där gav lite råd till spelarna som genast förbätt-
rade sin förmåga. Det köper inte en man som håller
på med idrott. Annat kan slinka igenom men där tog
det stopp.


Man förstår att designers världen över avundas den person
som lyckades kläcka denna klädide
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: