leifsjoqvist

2010-04-02
11:23:21

Utveckling och Gilbert Becaud
För många år sedan träffade jag en kvinna som var ett tiotal år
äldre än jag. Hon var erfaren och hade massor av bra tanka och
hon var i motsats till jag en romantisk person. Jag var maoist och
såg kärleken politisk och tyckte att förälskelse till det privara sfär-
en och var därmed ett borgerligt fenomen. Detta var en tid då kom-
munisterna i KPML(r) ansåg att homosexualitet var en borgerlig
sjukdom.

I vilket fall träffades vi lite grann. Hon lyssnade på franska sångare
vilket jag tyckte var lite fjolligt men höll god min. Själv hade jag kom-
mit ut ur den maoistiska linjen att rock var imperialismen musik och
att en god maoist bara lyssnade på folkmusik och kampsånger. Till
detta levde vi i en tid där KPML(r) ansåg att opera var borgerlig mus-
ik  vilket blev lurig för en och annan då opera verkligen var folkets
musik i Kina.

Kvinnan var lyrisk för Gilbert Becaud, Aznavour, Montand och hon älsk-
ade Edith Piaf, vilket också jag kom att göra.

En dag när vi stod i hissen tg hon ett steg fram och kysste mig. Vi hade
aldrig gjort det. Jag blev tagen på sängen och såg antgaligen frågande ut.
Då sa hon:
"Förlåt att jag stal en kyss".

Det blev aldrig något mellan oss.
Men jag minns ofta den meningen i hissen och jag
påminns om den varje gång jag hör en fransk sång-
are eller Edith Piaf.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: