leifsjoqvist

2010-07-13
16:38:13

Se sjön och må bra, simma i den och dö.....
Igår simmade jag runt Delsjön. Det tar en dag i anspråk
om man skall in i varje vik och runt varje liten holme.
Det är värt varje sekund. Är det då 30 grader ovan yt-
an är det så ljuvligt att temperatursänkas till behaglig
nivå under ytan.

Emellanåt läste jag ur sista delen i Arne Dahls dekalog
om A-gruppen. Himmelsöga heter den och är efter 100
sidor minst lika bra som de flesta av de andra. Första
delen började jag att läsa när jag cyklade från Örebro
för ganska exakt två år sedan. I en bokhandel där köp-
te jag de två första volymerna.

Det har inte varit Mankell eller Guillouläsning, alltså från
pärm till pärm utan uppehåll, men gott nog. Det är lite
större och utvecklande att läsa om processer än att det
bara sprutar blod och folk dör till höger och vänster. En
seriemördare hann han med. Det är nog oundvikligt om
man skriver tio romaner om brott.


En tanke som slog mig i slutet av dagen när jag simmade
bort till den stora spången som går rätt över västliga del-
en av Delsjön var att jag kunde tänka mig att dö just i det
nuet. Jag var så fylld av ro och jag kände mig så färdig att
om blixten slagit ner i mitt huvud ahde det varit i sin ord-
ning. Blixten slog inte ner så jag kunde cykla hem i en kvav
men vacker sommarkväll.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: