leifsjoqvist

2010-07-31
11:16:02

Sven Ljungberg
Under 1970-talet läste jag i princip allt som
Ivar Lo-Johansson skrev. Det var ett 50-tal
romaner några reportage och debattböcker.
Men bilden jag har i huvudet av alla hans ord
är Sven Ljungbergs trägravyrer som illustre-
rade flera av Ivar Los böcker.

I mina påsar hittar jag hans egna Debut(1977)
och På Öland(1980). Jag var på Öland någon
gång på första hälften av 1980-talet och jag
minns att jag hade Ljungbergs bok med. Märk-
ligt nog minns jag inte mycket annat av den res-
an mer än att det var en arbetsresa med patient-
er från Lillhagen. Alla andra resor minns jag väl
men inte denna. Däremot minns jag boken och
dess innehåll. Jag minns gravyrerna som vred
upp verkligheten till en annan nivå.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: