leifsjoqvist

2010-09-29
00:55:56

Jag Claudius
I förrgår köpte jag serien I Claudius i ett snabbköp för
dryga hundralappen. Det är en utmärkt serie som jag
såg på svensk TV 1977. Det handlar om en filmatiser-
ing av Robert Graves manus. Denne Graves som skrivit
kilometer om romatiden. Claudius var en historisk per-
son 10 fvt till 54 evt. Han var också kejsare.

Det är dock Livia, kejsar Augustus intrigrigerande hustru,
som är seriens stora behållning. Här finns också hela den
brittiska skådespelareliten. Jag har kollat 4 av de 13 av-
snitten och det är så bra som jag minns det.

Livia säger på ett ställe till Claudius som var halt och stam-
made och dessutom spelade upp sin roll som idiot för att kun-
na agera i kulisserna:
Om senaten:
Livia: They won't allow me in because I am a woman, and they won't allow you in because you're a fool. That's strange, when you come to think of it, because it's filled with nothing but old women and fools.

Där senare års serier och filmer druknar i blod är detta
filmad teater och det är så bra. Repliker och kroppsspråk
får oss att fatta vad som rör sig i den brutala verkligheten.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: