leifsjoqvist

2010-09-16
23:10:01

Lära sig den hårda vägen
Idag fick Emil, min son, en lektion i politik och
hur det är att vara utanför alltihop. Läs hans in-
sändare:

Vart är Sverige på väg?

Vart är Sverige på väg när 2 män i 25-30 års ålder går förbi en man som hungerstrejkar och hånskrattar? Den svenska människan är på väg mot en tid utan solidaritet och medkänsla för sina medmänniskor, är detta ett samhälle vi vill leva i?  Varför måste vissa människor hungerstrejka för att få sin röst hörd? När jag sitter ner med mannen på Gustav Adolfs torg möter jag en sorgsen och trött man men som fortfarande visade stor kämparglöd för sin sak, mannen var upprörd över att han inte tas på allvar. Jag blev chockad då mannen berättade för mig att jag en kille på 22 år med en uppgift jag själv tilldelat mig i skolan är den första som sätter mig ner och lyssnar seriöst på vad han har att säga. Vi lever i ett mediestyrt samhälle som ödslar mer energi på reklam och kändisskaller än orättvisorna i samhället, är de så att dessa personer inte uppmärksammas nog eller att svensken vet om det men prioriterar sina företag och lite extra pengar varje månad framför en bra rättvis välfärd. Jag frågar mannen varför invandrarna är bra för Sverige? Om man skulle ta tillvara på alla utbildningar invandrare för med sig från sina hemländer och utnyttja detta på ett sätt där varje människa arbetar med något ut efter sina kunskaper skulle vi kunna bygga upp Sverige till ett bättre land och ökad välfärd. Mannen säger även att i skolor där barn missköter sig och väljer den kriminella banan ofta beror på att föräldrar inte har pengar eller måste jobba hela tiden och inte hinner ta hand om sina barn. Utan pengar till kläder och andra saker som krävs för att uppfylla en bra levnadsstandard är de inte svårt för mig att se varför en människa väljer att ta till olagliga metoder för att nå detta, alla har väl rätt till en bra levnadsstandard? Mannen har jobbat i Fenestra skolans bamba med 450 elever som han skulle ta hand om själv. När han gick och klagade och begärde stöd degraderade de honom till städare men med hans ryggproblem så klarade han inte av denna arbetsuppgift och fick sjukskriva sig. Han har sedan tidigare opererat ryggen 2 gånger och inväntar sin tredje operation. Är inte detta tillräckligt för att sjukskriva sig? Nej menar försäkringskassan som drog in hans sjukersättning och gav honom ultimatumet att jobba eller säga upp sig. Detta resulterade i att hans barn i vintras gick och frös för att inga pengar fanns till vinterjackor.  Mannen som är en högutbildad ekonom i sitt hemland Bosnien lever med sin familj på 4 personer på en nettolön på 11000kr i månaden. Så nära existensminimum man kan komma. När jag senare lyssnar på en debatt mellan socialdemokraten Annelie Hulten och moderaten Jan Hallberg nämns inte den hungerstrejkande mannen under den första halvtimman. Det är först när Annelie Hulten vädjar om att ingen kommer behöva hungerstrejka för sin sak under en rödgrön regering som mannen rycks in i debatten. Mannen kliver in i direkt sändning och i fråga sätter Jan Hallberg framför Sveriges folk. Jan Hallberg förblir stum kameran stängs av och mannen möts av kommentarer som detta är inte rätt tid och plats för denna diskussion. Mannen är nu mycket upprörd och förs bort av tv4s anställda och debatten kan fortsätta. Efter debatten såg jag ett flertal personer från socialdemokraterna inklusive Annelie Hulten gå fram och ta direkt kontakt och lyssnade på vad mannen hade att säga. Undertiden stod Jan Hallberg i sin kostym och svarade på tv4s quiz på 5 frågor som fick tas om ett flertal gånger pga att han inte tyckte att de blev bra och att han inte såg tillräckligt bra ut.  

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: