leifsjoqvist

2012-08-27
12:45:55

Hittat gamla saknade "vänner"
Igår hittade jag en låda med magasinerade böcker. Det
var en liten julafton att se böckerna igen. Några av de
vackraste böcker jag köpt fanns i lådan. Där var Wolf-
gan Schivelbusch Paradiset smaken och förnuftet en
historia om njutningsmedlens historia. Där var Donald
Jacksons Skrivkonstens historia en av Ordfronts störs-
ta satsningar och en mycket vacker bok. Alberto Mang-
uels En historia om läsning är en annan bok som fanns
i lådan.Allt man behöver veta om att läsa finns inom bok-
ens pärmar. Andrea Viottis Garibaldi-The Revolutionary
and his men innehåller massor av foton som gestaltar
den italienska revolutionen som skapade det moderna
Italien. Maja Hagerman gav ut Det rena landet , ett prakt-
verk om vår svenska historia och hur den använts av en
lång rad mörkermän. Eva Eriksson skapade ett stort hål
i min plånbok med Den moderna stadens födelse som, om
jag inte minns fel, blev utnämnd till årets fackbok.
Under några år gav ordfront ut praktverk men det gick in-
te att fortsätta med det och det var synd. Erikssons arb-
ete med att skriva om svensk arkitektur 1890-1920 är ett
av de bsäta exemplen på hur man populariserade en vik-
tig debatt och gjorde den möjlig för många att delta i.
Det är en välsignelse med vackra böcker.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: