leifsjoqvist

2012-12-18
19:58:00

Smärta
Jag kollade igår kväll  på The seventh cross av Fred
Zinneman med Spencer Tracy i huvudrollen som Heisler.
Filmen bygger på Anna Seghers bok med samma namn.
Det är också en alldeles fantastisk roman. Det handlar om
att sju fångar rymmer från ett koncentrationsläger 1936(de
första lägren skapades 1933 alldeles efter nazisternas makt-
övertagande och Wolgang Langhoff  har skrivit om dessa).
Kommendanten för lägret sätter upp sju kors. Ett för varje
rymling. En efter en skall de korsfästas.
I boken finns sekvenser som beskriver tortyr. En handlar om
hur en ung stark man ganska snabbt bryts ner och knäcks.En
annan om hur man inte lyckas knäcka en fånge under tortyr.
Förklaringen är att han redan gett upp. Livet har ingen betyd-
else.En knäckt man kan inte knäckas igen.
Igår fick jag ett anfall av riktigt vidrigt diskbråck. Det gjorde så
ont att jag inte kunde röra mig, men inte ens stillheten tog bort
smärtan. Till slut svartnade det och jag vet inte hur länge jag
var borta. Några minuter kan jag tippa. I detta tillstånd kan jag
säga att om någon erbjudit bot hade jag serverat all information
jag någonsin hade kunnat ha. Intensiv smärta har jag svårt att
förlika mig med. När jag låg på golvet i ett halvt medvetslöst till-
stånd kom jag att tänka på den torterade mannen i boken och
lite senare letade jag upp filmen och såg den.
En liten parentes är att Fred Zinneman blev bannlyst av Holly-
wood för att han skulle vara kommunist. Det fanns inga bevis
men hans filmer och då i synnerhet High Noon ansågs vara o-
amerikanska. 50-talet var inte en lätt tid för den tids icke-reak-
tionärer.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: