leifsjoqvist

2012-07-29
11:24:23

Antiamerikanism
När jag satt och sket på utedasset i Värmland hittade
jag en GP-bilaga i högen för användbart papper till
röven. Den var från 2008 och den handlade om Bruce
Springsteen som skulle uppträda på Ullevi.
Ur intervjun:
De saker som hänt i vårt land under  de sex senaste åren
är saker som inte jag inte tror någon, någonsin trodde att
de skulle få uppleva i USA. När människor tänker på USA
tänker de inte på tortyr, inte på illegal avlyssning. De tänk-
er inte på valfusk eller på att medborgare fråntas sin rätt till
rättslig hjälp.
Allt det där är saker som jag upplever som antiamerikanska!
Men det finns en musikalisk tradition i USA kopplad till den
berömda kanariefågeln i gruvan. När det är som mörkast
skall man sjunga. Och just nu är det väldigt mörkt.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: