leifsjoqvist

2012-06-26
13:21:26

promenad
Igår promenerade jag i regnet. Jag gick upp till Redbergsparken
och blickade ut över staden. Man ser långt åt alla håll från högsta
toppen i Redbergsparken. I backen upp satte jag mig på bänken
där jag drog mitt första halsbloss som 13-åring. Jag minns att jag
hostade och förundrades över hur man kunde röka.
I en skreva i berget ner mot Olskroksgatan tog jag D på tuttarna
och runkade som en galning veckorna efter med D i tankarna.
På en bänkrad mitt i parken satt vi för 38 år sedan och rökte på.
J kysste Å och vi andra undrade vad K skulle tycka om det. Just
i de tankarna blev vi överfallna av ett gäng från Lunden. Jag slog
några slag och sprang sedan för allt jag hade. Alla sprang i kaos.
Vi möttes senare i en skrubb på Hökegatan och ingen hade tagit
särskilt stor skada.
Jag gick sedan mot bortre ändan av parken mot gamla Polishuset.
Där bakom hade vi backhoppning för 40 år sedan. Det mesta var
sig likt.
Gick sedan mot Stömmensberg där vi i parken ovanför den gamla
fotbollsplanen drack våra öl inköpta i den icke längre existerande
fiskeaffären och delade en flaska Nordsjö thinner inhalerad via
trassel (det var innan plastpåsens tid).
Gick sedan ner mot Härlanda där äntligen Quiding fått tillständ att
bygga nytt klubbhus och planer. Husägare har i år förhalat den
processen. Sura husägare som ser en välskött fotbollsklubb som
ett hot mot huspriser borde det ju vara skott pengar på. Hur männ-
iskofientlig är det tillåtet att vara.
Gick sedan genom Östra Kyrkogården där allt var skuggit och spän-
nande för mig som barn. Gravarna och gravrummen väckte ju fanta-
sier som kunde ge sömnsvårigheter under några dagar.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: