leifsjoqvist

2012-06-05
00:28:54

Ungdom
Idag satt vi och grillade korv i skogen under klassens dag.
Mina fotbollsspelande elever är också intresserade av ann-
at. En har läst Processen som han gärna vill prata om och
framför allt att han inte fattade någonting. Oavsett tyckte
han om att läsa den. Kan litteratur få ett bättre betyg.
Sedan nämnde han Dostojevski och det han hade (läst)
tyckte han var skit.


För drygt tio år sedan trädde jag in i en 6:a i Hjällboskolan
och mitt första möte där var en irakisk flicka som satt och
läste Brott och straff.Klassen f ö var att betrakta närmast
som en värstingklass som jag kom att tycka mycket om.
Jag funderade sedan under dagen vad Dostojevski gjort
med mitt eget medvetande. Av en slump läste jag Spelaren
som 16-åring mellan streaking, lyssnande på Van der Graaf
generator och intensivt drickande av Lemon gin.
Den tog. Så jag läste Brott och straff och fick en läsupplev-
else som gjort att jag hela mitt liv känt mig halv om jag inte
får läsa.


Idioten förstod jag inte först syftet med men när jag senare
kom att intressera mig för etik och Kant så insåg jag att Furst
Mysjkin i Idioten ställde den stora frågan om lögn och sanning
och om hur vi bör leva och uppträda inför livet.


Bröderna Karamasov var som att leva på barkbröd och vatten
i några veckor. Vid den tiden i mitt liv tvingade jag mig att läsa
varje påbörjad bok till slut(bara Bråddjupet,900 sidor, har varit
mig en större plåga). Det är för mycket religion för en inbiten ate-
ist som jag. Frågor som driver stackarna i boken till kriser kunde,
kan, jag bara springa förbi oberörd. Gud finns ju inte.
Onda Andar är intressant. En mycket reaktionär Dostojevski tar
heder och ära av allt radikalt i sin samtid(1870-tal). De radikala
är kalla, egensinniga och föraktar allt. Dostojevski förstår inte
hur man kan ta sin hand från nationen, kyrkan och monarkin.
I stora stycken kan man läsa in Onda Andar i vår samtid. Vi hyll-
ar amerikansk imperialism och storkapitalet, kryddar det med lite
medletida monarki och religiositet. De som inte tycker som det för-
ra klumpas ihop som terrorister eller terroristkramare.


Korven tog slut i skogen. Jag väntade ett tag när eleverna hade
gått. Glöden var ju tvungen att falna och slockna innan jag kunde
gå.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: