leifsjoqvist

2012-05-12
02:37:01

Olika verklighetsuppfattningar
Jag stötte på en man på gården idag. Han är i
60-årsåldern. Han har hållit på med fotboll hela
sitt liv så det fanns ju lite att prata om.
När vi pratat en stund frågade han mig om jag
var rädd. Jag förstod inte. Han menade om jag
var rädd att vistas ute i området. Jag sa då att
det var jag verkligen inte. Jag sa också att jag
är ute nästan hela dygnet och jag har aldrig haft
anledning att vara rädd.
Han berättade då att många äldre i området inte
går ut efter att kvällen tagit dygnet i anspråk.
Själv gick han aldrig ut efter nio.

Så olika lever vi alltså i samma område.

Men vad har de att vara rädda för. Under de senaste
åren har det varit två skjutningar och en kväll av bil-
bränder. Däremellan ingenting. I alla dessa tre händ-
elser har ingen utanför våldskretsen blivit angripen
eller antastad.
Rädslan bygger alltså på vad man läser och vad man
pratar om. Det blir en mytbildning.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: