leifsjoqvist

2012-09-01
15:55:09

vad tänker man på
En av de bättre böcker jag läst är Lennart Hagerfors
lilla bok Livet är det som pågår medan vi sysslar med
annat. Vi gör saker men tänker på något annat. Vi
är inte med där det sker. Vi arbetar och dagdrömmer
och när vi kommer hem letar vi efter aktiviteter som
gör att vi slipper delta med ett koncentrerat medvet-
ande och då handlar det i huvudsak om att titta på
TV.
Med åren har jag också märkt att dagdrömmeriet
minskar vilket ju kan ha sin orsak i att man förstår
att tiden är utmätt att man närmar sig den slutgil-
tiga utplåningen och den kan inga dagdrömmar i
världen ta bort.
Det andra är att , åtminstone i mitt fall, den sexuella
lusten minskat och att då drömmar i kvinnor högt
och lågt får ett minskat utrymme i mina tanker.
Jag märker att jag blir allt bättre att tänka på sak-
er som faktikst berör mig. Jag kan tänka på böcker,
artiklar, evolution , Zizek eller annat utan att jag upp-
lever det som ett arbete. Det finns en lust i att få ve-
ta och att förstå mer. Kunskapen har ett egenvärde.
Jag behöver inte få belöningar av ett eller annat slag.
När jag tror mig begripa Zizeks skrifter känns det som
om jag vunnit över något.
När jag läser om Sven Lindqvist tror jag mig hittat några
nya vägar för mitt tänkande.
Dessa små segrar över vita delar i min kunskapsmosaik
gör att livet just nu känns roligare att leva än tidigare.All
småångest över att inte få tilräckligt med sex eller alla kam-
per som funnits i familjen tar inte längre min tid i anspråk
och det gör mig friare.
 
Kommentar:
#1: Alma

Hejsan! Jag hittade en bild i ditt arkiv från 2010 på en brygga där två människor går. Jag tänkte fråga om jag skulle få använda den bilden, isåfall beskära bort de två människorna och sätta in en bild på mig och ändra färger och så. Jag skulle bara lägga upp den på min blogg isåfall. Tacksam för svar. Mvh Alma

Svar: ok
Leif Sjöqvist

2012-09-01 @ 21:05:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: