leifsjoqvist

2013-08-16
12:15:58

Det kollektiva medvetandet
Det kollektiva medvetandet är det som dyker upp som
första tanke. Det är en markör på vad det är för värd-
eringar som styr ett samhälle, område eller grupp.
Det finns också ett fördomsmedvetande som är person-
ligt.
Det kollektiva medvetandet kan vara de tankar som dyk-
er upp hos mig själv som exempelvis när någon spelar
fegt i en match. De ord som dyker upp då, utan att jag
vill det, är "jävla fitta" alternativt(men allt mindre) "jävla
bög"eller det sammanfattande "jävla fjolla".
När jag häromdagen skulle slänga sopor och någon eller
några hade ställt soppåsar utanför vilka hade hackats sön-
der av måsar och skator och spritt sopor över ett större om-
råde dök bilden av en zigenare(ja, i den fördomsfulla snabba
tanken är det inte en rom utan en zigenare)och en somalisk
kvinna i heltäckande dress.
Varför dyker då detta upp? Helt uppenbart finns det fördomar
runt kvinnor, bögar, romer och somalier. Om man inte under
lång tid bearbetar dessa fördomar sitter de som en tagg någ-
onstans. Jag har i hela mitt liv arbetat för att vara fördomsfri
men ändå har jag dessa taggar.
Helt annat är det med förhållande till konflikt i trafiken. Här är
det reptilhjärnan som styr. Bilen och bilisten skall förgöras.Det
handlar om att demonisera min fiende. Av någon inte helt klar
anledning har denna demon blivit "serben". Jag har träffat på
postjugoslaver som varit mindre trevliga men massor flera som
jag också har som vänner ändå finns "serben" lagrad.
Idag lyssnade jag till Daniel Poohl som i dagarna kommer ut med
sin första roman "Som om vi hade glömt". Det handlar om hans
uppväxt i en liten dalsländsk småort. Han bor ensam med sin
mamma och redan där finns en liten stigmatisering. Han berätt-
ar att när klassen som han går i får reda på att det skall komma
nya elever till klassen från Balkan är hans tanke att det skall kom-
ma duktiga spelare till laget han spelar i eller nya snygga tjejer,
medans några av hans kamrater bara ser de nya som "äckliga"
utan att de ens träffat dem eller vet något om dem.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: