leifsjoqvist

2013-03-17
00:14:20

annorlunda
När jag växte upp var skolan och föräldrarna ett. Om jag kom
hem och sa att jag fått en örfil av biologiläraren fick jag en till
och detta för att det var självklart att jag gjort något dumt som
orsakat att jag fått en örfil. Idag om en unge kommer hem och
har fått en örfil blir det polisanmälan och direkt flytt av skola.
Sakernas tillstånd förändras.
De som alltid ältar om att det var bättre förr bör lyssna till
dem som levde med detta diktatoriska tillstånd vilket innebar
att om man var betraktad som en buse, vilket inte var särskilt
svårt att bli, så fick man ställa in sig på att om det hände något
fick man ta skulden oberoende på om var skyldig eller inte.
Ungar är faktiskt som de är. De söker och ibland ställer de till
det i detta sökande. Redan Sokrates gav ju upp hoppet om den
kommande generationen som slapp, slö och inte hängiven nog.
Det som förändras är ju de vuxna. De blir mer korrumperade
och slappa med åren, vill leva i konfliktlöshet och helst skjuta
alla konflikter på andra och då i synnerhet de som är yngre.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: