leifsjoqvist

2013-11-18
12:26:17

Det är lätt att döma
Om man läser en rubrik om att ett barn blivit skadat
på något sätt och sedan att en man blivit häktad så
brukar reaktionen bli att man hoppas att de sätter dit
den jäveln. Sällan reflekterar man över att han faktiskt
kan vara oskyldig. Efter dokumentären av Råstam om
mordbränderna i Falun har åtminstone jag fått mig en
rejäl tankeställare. Det är så lätt att döma. Det är så
lätt att bli överrationell. Det värsta är att det nog är en
mänsklig reaktion som också letar sig in hos polisen
och i domstolarna. I USA har man en organisation som
letar upp gamla fall och kollar dem på nytt. I 12 fall har
man fått 12 stycken dödsdömda friade efter ny bevis-
ning. Det finns en stark relevans för uttrycket, hellre
fria än fälla. Ett samhälle som gör tvärsom blir ganska
snart brutaliserat. Jag undrar över om det någonsin
funnits ett samhälle där lagen varit för human och sty-
ret av samhället humant och förstående och konsekven-
sen av det blivit en ökad och brutalare kriminalitet. Min
tes är att det är precis tvärsom.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: