leifsjoqvist

2013-10-01
11:01:04

Brutalt och närmast övertydligt sexistiskt
På Cmore visas en engelsk serie som heter Strike
Back. Det handlar om en särskild enhet som kämp-
ar världenöver mot araber, ryssar och colombianer.
Ibland dyker det upp balkanfolk och IRA upp som
rekvisita för att skjutas ihjäl. Jag tror inte det funn-
its en serie där det dödas som här. I ett avsnitt bör-
jade jag räkna och efter 25 minuter var jag uppe i
33 döda varav de flesta var rena avrättningar. Mel-
lan dödandet visar soldaterna känslor. En av huvud-
personerna är särskilt känslig mellan dödandet och
varje kvinna faller för hans brutala charm. Dock i
sista avsnittet visade en kvinna kyla mot honom.
Hon var sekreterare på ungerska ambassaden. Det
får ganska snart sin förklaring. Hon är lesbisk. Så
kan man ju inte ha det. Så denna lesbiska kvinna
går till en lesbisk bar och raggar upp en annan till
synes vacker kvinna och de drar hem för att ha sex.
Den andra kvinnan är IRA och stryper den första.
En mer övertydligt sexistisk serie får man leta efter.
Det som retar mig mest och som denna serie delar
med nästan all action är bristen på sannolikhet. De
goda i dessa serier kan ställas mot tjugo onda och
hur de än slänger med sina vapen träffar varje skott
medans däremot de onda verkar ha en inbyggd meka-
nism som gör att det omöjligt att träffa den gode.
Man kan fråga sig hur detta kan hitta en marknad år
ut och år in. Vän av ordning kan ju fråga sig varför jag
tittar på skiten och jag blir svaret skyldig.
Skiten har otroliga 7,6 på IMDBs tittarbarometer
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: