leifsjoqvist

2013-10-27
23:04:53

De som äcklades av mulliga kvinnor
Jag lyssnar på radioarkivet från 1967. Det handlar om hur
recensenter sablade ner Lena Nyman i Vilgot Sjömans film
Jag är Nyfiken gul. Det var dock inte hennes insats som
skådespelare som bedömdes utan recensenter som tyckte
hon var tjock och hånade henne öppet för det. Man kan frå-
ga sig hur representativa de var. Jag skulle kunna tänka mig
att den större delen av den svenska manliga befolkningen låg
i sin ensamhet och tokrunkade med henne i tankarna.
Konstnären Lars Norrman var mer subtil. Han sa att han
var dödligt trött på de välformade flickorna som han alla
tyckte såg likadana ut. Han sa att om man tog bort huvu-
det på alla kvinnor i skönhetstävlingar skulle man inte kun-
na skilja den ena från den andra. Han var intresserad av
olikhet och av former. En klok man.
Jag tänker på hur dessa recensenter hade regerat på Ner-
mina Lukac som spelar huvudrollen i Äta Sova Dö.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: