leifsjoqvist

2014-12-20
21:12:00

Där klass, kön och ras gjordes tydligt
För många herrans år sedan när jag gick på gymnasiet
och hade en dag vaknat upp som revolutionär gick jag
till storms mot allt och alla. Särskilt min lärare i svenska
terroriserade jag. Hon ville att vi skulle läsa Flaubert. Vid
den tiden läste jag om Pariskommunen(1870)som var en
revolution som under några månader vände upp och ner
på hur ett samhälle skulle se ut och vem som skulle styra.
Nämnde Flaubert var en stark motståndare till Pariskommun-
en och därmed en fiende till mig.
Svenskaläraren var sambo med honom vi hade i socialkunskap
och denne timide man ville ärerädda sin sambo och frågade
mig mjukt om jag läst en fransk författarinna som hette Claire
Etcherelli. Vid den tiden kunde jag aldrig erkänna okunskap
utan låtsades att jag hade det. Måste varit en märklig diskussion
som sedan följde.
I vilket fall stormade jag till bokhandeln och köpte Elise, eller det
riktiga livet. Jag betalade med de pengar för de böcker jag sålt
för Ordfront vilket gjorde att när jag skulle redovisa fick jag krypa
till morsan och låna pengar till redovisningen.
Men det var det värt.
Romanen är värd att läsa idag. Etcherelli skriver om sitt liv. Hon
var en arbetarkvinna och skriver om inte bara konflikten med sin
arbetsgivare utan också sina manliga arbetskamrater. Hon blir för-
älskad i en algerier och får en insyn i hur rasismen letar sig ner än-
da till industrigolvet. Solidariteten hade sina små hål.
Hon skriver på ett enastående sätt om klass, kön och ras.
Det är ingen ljus roman, men brutalt realistisk.
Etcherelli var ett undantag i Frankrike. En kvinna ur massorna som skrev.
I Sverige fanns ju sedan seklets början arbetarskrivarna så ej i Frankrike
vilket gör att romanen får en extra klangbotten.
Det är fascinerade att läsa om den kommunistiska fackföreningsrörelsen
som inte kunde skilja på rätt och fel när det kom till nationen. Mången rad-
ikal hade problem med den algeriska frihetskampen långt efter det att Alg-
eriet utropade sin självständighet 1961.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: