leifsjoqvist

2014-12-10
17:37:58

Strukturellt hat
Vi hatar romer.
Även i den bästa av miljöer råkar man ut för att
någon bär på detta hat.
I P1  Studio Ett var ett reportage som var hemskt
i all sin enkelhet. En gammal romsk kvinna som
satt och tiggde på gata i Stockholm berättade att
det var vanligt att folk spottade på henne eller släng-
de cigarettfimpar på henne. När reportern är på plats
går två 12-åriga flickor förbi och spottar i kvinnans an-
sikte.
En man berättar i samma reportage om hur han en natt
vaknat av att en annan man stått och pissat på honom
eller en annan gång när flera män misshandlat honom.
Det finns en slags vardag i dessa berättelser.
Jag har inte stött på någon reaktion från gårdagens be-
rättelser.
 
Jag minns hur mina föräldrar och alla andra vuxna för-
fasade sig över zigenare under min uppväxt. Särsklit
tog det sig uttryck när de kom till Skatås parkering med
flera bilar och husvagnar och stannade där några veck-
or.
Jag tror också att de flesta kan berätta egna historier om
hur romer uppträtt. Jag har själv varit utsatt av romer men
att gå från de konflikterna till att döma alla romer för de
gångerna är steget långt. För många är dock det steget
kort.
Med bara ett uns empati och lite vett kan jag förstå att en
grupp som genom århundraden levt i utanförskap skapar
ett sätt att vara som ger att man inte älskar det samhälle
som omger en.
Bara ett samhälle som bjuder in kan ändra på detta.
Ett exkluderande samhälle skapar bara ännu värre konflikter
och som i sin förlängning ger repression som kommer att ge
eko i historieskrivningen i framtiden.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: