leifsjoqvist

2014-01-15
23:59:31

Vintercykling med värmande musik
På besök i Mölndal hos kämpande kamrat K som inte
längre kan äta och dricka utan tar in all näring via pås-
ar och som kommunicerar med talmaskin kände jag
en större ödmjukhet inför livet. Kamrat K är en kämpe
av sällan skådat slag och trots det elände som drabb-
at honom har kvar glimten i ögat och som förvånas
över människor som lever genom att hata sig genom
tillvaron. En vardagens hjälte som många skulle kun-
na lära sig av och bättre ta tillvara livets små glädje-
ämnen.
Jag fick ett sådant glädje rus på vägen hem. Jag lyss-
nade till Steven Wilson och hans  The raven that refus-
ed to sing . Wilson som annars är ledare för gruppen
Porcupine tree, ett av alla dessa bra progressiva rock-
band som levt sedan slutet av 80-talet(under 80-talet
dödades nästan all musik av pudelrock, synt och ann-
an skit)och inte gett ut mer plattor än att de kan fylla
alla med innehåll som heter duga.
Ravenplattan är riktigt bra. Det är som att korsa Jethro
Tull med Chick Corea och låta Van Der Graaf Genera-
tor vara kompband. Jag får också tankar till Anthony
Phillips gitarr från Trespass(Genesis andra skiva).
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: