leifsjoqvist

2014-06-04
15:34:14

Hur komma förbi historien
Jag har en matchtröja nr 10 där det står DDR på bröstet.
Det var Jurgen Sparwassers tröja. Han som gjorde mål-
et på Västtyskland 1974 i det uppmärksammade mötet
de tyska staterna emellan.
Jag hade på mig den i förra veckan och en ung man titt-
ade på mig och sa: Eh, kommunist eller...............
Hur skall jag svara på det?
Ja kanske, men inte såsom det utvecklade sig öst. Inte så
som det blev i Kina eller Albanien. Inte så som det kom att
bli på Kuba. Definitivt inte så som det blev i  Kampuchea.
Men vad blir då kvar?
En god tanke som inte går att omsätta i praktiken?
 
Tanken är ju god. Ett bättre liv för alla där man utgår från
behoven och planerar därefter. Ett bättre liv där allt arbete
skall bli en mindre del av livet som istället skall ägnas åt
det man vill själv, kultur, barn och familj.
Att arbete i sig skall skänka frihet har ju fått en barbarisk
smak efter inskriptionen till ingång till Auswitch: Arbeit
macht frei.
 
Men hur få ut detta?
Hur få en diskussion om att man vill mer frihet och mer av
alla demokratiska fri- och rättigheter?
Hur få en diskussion om att utveckla demokratin och få bort
det klassamhälle som håller på att byggas upp till nivåer som
vi inte sett sedan 1800-talet?
 
Hur kan man tänka sig att få jakande svar på frågorna ovan om
det innebär att alla de med pengarna och makten måste avstå
sina rikedomar och privilegier?
Vi hade inte haft ett sekel av revolutioner om makten under 1900-
talet hade visat sig villiga att ta ett steg tillbaka. Vem startar revo-
lutioner om det finns andra vägar att gå?
 
Så hur forma en strategi för nutid och för morgondag?
Hur skall vi tänka?
Vad bör vi göra?
Hur skall vi göra?
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: