leifsjoqvist

2014-09-03
12:16:23

Jehovas på dörren igen
Det var många år sedan jag hade Jehovas vittnen
på dörren. Ett tag för cirka 20 år sedan hade de en
slags kampanj där de hade bestämt sig för att de
skulle kristna mig. Det började med ett ungt par
som kom och pratade om varför det var krig i världen.
Jag var då redaktör för en tidning som hette Krig&
Fred och de unga tjejer som skulle bevisa Guds plan
gick därifrån med att vara överens om att Mao Zedongs
krig hade varit bra för det kinesiska folket.
Attack två kom från några yngre herrar som skulle prata
med mig om varför det var svält i världen. Jag hade då
sammanställt ett nummer av tidningen som var ett tema-
nummer:Mat som vapen. Dessa herrar gick därifrån med
en ny kunskap om att kapitalismen skapade svält och att
det sällan var brist på mat som skapade svält utan brist
på pengar.
Var sjätte sekund dör ett barn av svält i världen......................
 
Attack tre kom från två medelålders män som skulle prata
om blod. Om varför dialys är ett satans verk. De var pålästa
om att blodbyte skapar mer än det ger. Jag kunde, eller kan
inget om det.
Attack fyra kom från en man högt upp i näringskedjan. Han
skulle tala med mig om livet och Guds existens. Han var myck-
et ödmjuk och vi samtalade under timmar. När vi skildes åt
sa han att han insåg att att jag inte var en man för Guds arbete.
Så nu efter alla dessa år kom två till synes nördiga unga männ-
iskor och presenterade sig som Jehovas vittnen.
De sa inte mycket. De bara lämnade en broschyr och gick.
Ett litet tunt blad med den stora frågan:Var finns svaren på livs-
frågorna?
Med retoriska frågande svar:
vetenskapen? filosofon? Bibeln?
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: