leifsjoqvist

2015-04-23
10:29:01

3 veckor utan cigaretter
För tre veckor sedan beslöt jag mig för att sluta
röka. Jag har alltså rökt sedan sommaren 1971.
Då köpte jag och Peder små paket Commerce
som vi rökte i den lilla inhägnade parken ovan-
för Redbergskolan. Det fanns ett stenbord där
vi rituellt rökte. Vi hade sedan en slags klubb nere
i en källare utan fönster och ventilation där vi
trängdes och rökte(och gissa om man luktade
efter)och hoppades få klämma lite på flickorna
som var med.
Så har det fortsatt. Jag har egentligen inte haft
några större besvär av rökningen utan sett det
som tröst och belöning genom livet.
Men för tre veckor sedan efter en förkylning som
inte riktigt ville ge med sig och efter nätter där
luftrören pep som en blockflöjtsorkester för ny-
börjare stod jag för tre veckor sedan och skulle
röka. Det gick bara inte. Då förstod jag att klock-
an var slagen. Dags att sluta.
Det har gått förvånansvärt bra. Med nikotintuggummi
kan jag döda de värsta abstinensattackerna.
Dock satt jag på Terassen på Linnegatan i lördags
och tog några öl. Det var sol och det var sällskap
och det var ett läge när cigg smakar som allra bäst.
Då var det otroligt nära att jag fick ett återfall. Det
enda jag tänkte på var att få röka en cigg. Så till
slut bröt jag upp och cyklade ut till kalas i Mölndal.
Där dracks det också öl men ingen rökte och då
var det inga problem.
Så mår jag bättre?
Japp. Luftrören är rena. Det piper inte. Jag hostar
inte. Slipper spotta slemproppar. Jag känner mig
piggare och jag sover mycket bättre.
De gånger jag tänker på röka är efter fotbollen, i
paus mellan träningar, efter möten. Konstigt nog
har jag inget större sug på morgonen efter kaffet.
Då räcker ett tuggummi mer än väl.
Glömde, mina kalla fötter har förvandlats till svettiga
och ångande kroppsdelar.
Tidigare försök att sluta röka har grusats därför att
jag tillåtit mig att feströka. Jag får skita i det också.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: