leifsjoqvist

2015-04-05
13:36:54

Jag försöker minnas
Mellan 1981 och 1983 drev vi en lokal som hette Cafe
Hisingen. Vi hade liveband fredagar och lördagar med
mer eller mindre lycka.
Jag minns för att jag tittade på dokumentären om Björn
Afzelius. Samme var i vår lokal en vecka 1982 och som
betalning fick vi en spelning en tisdag. Det var med råge
fullt den kvällen. Samma vecka hade vi Marie Bergman
Band men då var det halvfullt. Afzelius gav vinst, Berg-
m spelade på dörren så vi kom undan billigt där.
Afzelius såg jag som en förtappad. Han spelade ju dansband.
Min morsa gillade honom och det sa ju allt.
I dokumentären framkallas en bild av en samlad kulturelit som
söker förminska Afzelius. Det var vänsterns stora dumhet. Det
fanns vissa schabloner som skulle fyllas om det skulle duga.
Afzelius var ju den som sålde mest av alla inkluderat alla kate-
gorier och då tyckte vänstern att man istället skulle ta avstånd
och prata form. Så jävla dumt(och ja, jag var korkad).
Cafe Hisingen var ett utopiskt projekt av unga människor som
också var Röd Ungdoms sista försök att få inflytande bland unga.
När RU föll ihop fanns inte motivationen och de unga var för unga
för att driva projektet själva.
När vi bestämt för att lägga ner kontaktade vi av några som ville
ha en punkfestival 15/4 1983. De skulle fixa det mesta. De fixade
i stort sett ingenting. Polisen kom och jag stod i dörren för att ta-
la med polisen om att allt var kontroll då jag hör inifrån att sång-
aren i Plit Killers uppmanar till upplopp. Det blev det inte men det
var punk och det var gapigt och ölburkar och ett jävla liv.
Jag var helt, helt nöjd med beslutet att lägga ner verksamheten
efter den kvällen.
Gig against the state" poster from 1983. There's a really funny clip from this gig on the "GBG Hardcore" CD with a frustrated woman from Cafe' Hisingen for you to check out if you haven't heard it. At least you in Sweden since it's in Swedish...
 
Jag funderar över vem kvinnan var. Någon av oss som tappade det
antagligen.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: