leifsjoqvist

2015-01-10
23:21:21

Ingen vanlig dag
Jag har varit i Skövde i dagarna två. När jag kom hem
stod det ett par kängor mitt på köksgolvet och det var
kaffesöl på bänken och det lös i badrummet. Min son,
tänkte jag.
Jag tog cykeln upp till Hammarkullen för att spela futsal
med juniorerna. Det gick lätt. Stormen hade börjat och
den sista biten åkte jag uppför utan att trampa.
Innan oss tränade somaliska föreningen och sedan gick
vi på med ett lag av blandade etniciteter från Backa och
vi mötte Zenit från Torslanda som var svenskt. Inga pro-
blem med det.
Vägen hem blev inte lika rolig. Vid Hjällbo prejades jag ner
i diket av vinden som nu var uppe i orkan på sina ställen.
Det var bara mjukt där så inget hände. Vid Gamlestaden
tog det tvärstopp. Det gick bara inte att cykla. Jag steg av
och stod upp en liten stund mot vinden innan jag kunde
hasa mig fram med cykeln. Resten av vägen handlade om
att söka luckor i orkanen så jag kunde ta mig fram.
Under tiden ringde jag mina barn. Ingen va dem hade varit
hemma hos mig och jag funderade på skorna. I uppgången
såg jag en handskriven lapp om att det dagen innan hade
varit en påtänd man med knivar i uppgången som senare
hämtats av polis.
Så jag kunde rekonstruera. Påtänd man går in i min lägenhet.
tar va sig skor och jacka och hänger sedan sin väska på en
stol. Han försöker dricka kaffe som är kallt och han häller ut
det över diskbänken. Han går ut och glömmer sina grejer och
blir sedan gripen av polisen.
Jag ringde till polisen och fick min historia bekräftad. Lite sen-
are kom två av dem och hämtade upp grejerna.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: