leifsjoqvist

2015-07-03
20:53:37

Vargen kommer
Jag pratar med en bonde i Gärdsjö i Värmland. Jag har
känt honom sedan jag var liten pojk och lekte dräng på
hans gård. En mer ödmjuk man får man leta efter. Inte en
enda gång under alla år jag sprang på hans gård höjde
han rösten eller tillrättavisade mig. En av få under min upp-
växt.
Vi pratar om varg. Han berättar att de knappt finns någon
älg kvar i området. Älgjakt blir det inte tal om till hösten.
Han berättar om hur han i vintras hörde hur vargen slog
en älg och hur han lyssnade till dödsskriken i tjugo minut-
er. Vargen biter och sedan väntar den på att offret skall
förblöda. Flera gånger har han följt vargspår i närheten av
hans kor och tjurar som är frigående året om. En ko var
biten och gick in i ladan för att där dö. De andra djuren
vägrade gå in. Vargen och döden, menade bonden.
Jag kommer mig inte för att argumentera för hur bra det
är med varg i Sverige.
Vem är jag att göra det?
I staden råkar man aldrig på varg.
Jag har inga djur som behöver skyddas.
Vem driver hårdast frågan om hur bra det är med varg i
den svenska naturen?
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: