leifsjoqvist

2015-05-22
13:11:20

Tiden
När jag var 11 år 1969 satt vi en kväll vid Redbergsskolan
och pratade om koncentrationsläger. Det var om en tid som
kändes en evighet långt bort men det var ju trots allt då bara
24 år sedan freden utropades.
Vi satt där ett gäng ungar och berättade historier om de grym-
heter som hade gjorts.
Jag tror egentligen inte vi hade så mycket kunskap. Jag kan
inte minnas att vi i skolan pratade så mycket om det stora kri-
get.
Vad jag minns från den kvällen är när en av grabbarna berätt-
ade om en tortyrmetod som gick ut på att fylla magen på fång-
arna med ärtor och sedan fyllde man på med vatten så att mag-
arna sprängdes inifrån. Det var så det berättades. Då upplevde
jag det som den yttersta av grymheter. Vi hade ju inte så myck-
et erfarenhet. Det värsta vi visuellt kunde få i oss var klippet från
Mosebacke monarki där Dr Jekyll blev till Mr Hyde.
Idag när jag funderar över vad som hände för 24 år sedan hamn-
ar jag på 1991. Alltså muren och Sovjets fall eller första Irakkriget.
Det känns inte som en evighet sedan. Det känns nära.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: