leifsjoqvist

2015-11-02
17:02:59

Rasism är alltid rasism
Israelvänner har ofta svårt att skilja på kritik mot
Israel och antisemitism.
Detta är vanligt förekommande.
När det ibland påstås att vänstern skulle ha svårt
med gränslinjerna blir jag tveksam till syftet.
Det finns ingenstans i vänstern att man skulle an-
vända eller sympatisera med någon form av anti-
semitism.
Dock märker jag i min vardag att antisemitismen
finns.
Ibland invandrarungar ganska ymnigt.
Idag en dag bland andra kommer det:
-Jude.
Jag frågan han som sa det vad han menar.
-Han är från Polen.
Jag frågar om alla polacker är judar?
Jag frågar om han vet om att Polen är ett av
de länder där antisemitismen varit utbredd och
flera gånger i historien inneburit pogromer.
Han tittar på mig utan att förstå.
En annan kille säger att judar kommer från Israel.
Jag säger att det finns judar över hela världen och
att det finns judar som inte gillar staten Israel.
Jag säger att om man använder jude på det sätt de
gör så är det rasism.
De ser på mig med förskräckta ögon.
Skulle vi vara rasister, tycks de säga.
Han som sa jude ber om ursäkt först till han som blev
tilltalad och sedan till mig.
Jag svarar att han inte behöver be mig om ursäkt men
att jag vill att han tänker på vad han säger och att han
tar reda på vad det är han egentligen säger.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: