leifsjoqvist

2015-09-10
14:24:12

I fiktionens värld
Jag läser Stalker av Kepler och förundras över denna
kärlek till seriemördare.
Det vore intressant av få reda på hur många som mördats
i fiktionens värld av seriemördare och hur många som mör-
dats i verkligheten.
Seriemördare måste i vilket fall vara gudasända till världens
kulturproducenter.
Jag har läst Keplers böcker och mest fascinerats av tempot
i dödandet. I en bok brukar ett års mördande i Sverige klaras
av.
Varför denna popularitet?
Är det så att de flesta läser Kepler av samma orsak som jag.
Man har några timmar att döda och det är osedvanligt lättläst?
Kan det finnas andra orsaker att läsa Kepler?
Ändå känns det tomt när jag läst färdigt. Det är inte som när
man som tonåring läste Bill&Ben och jag ville ha mer. Tvärs-
om känner jag mig duperad av en fiktion som narras på fel
sätt.
Vän av ordning kan ju fråga: vad fan läser du då för?
Jag kan inte riktigt formulera ett svar på den frågan.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: